97. Gala Rozdania Oscarów- dlaczego wzbudziła tyle kontrowersji ?

0

Kinga Subda

W nocy z 2 na 3 marca rozdano Oscary – prestiżowe nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Ceremonia, jak co roku od 2002, odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles, a w roli prowadzącego zadebiutował komik Conan O’Brien. Kto otrzymał wyróżnienia Akademii? Co wzbudziło największe emocje podczas gali?

Rekordowe nominacje

Na początku stycznia tragiczne pożary, które nawiedziły południową Kalifornię, zmusiły Akademię do dwukrotnego przesunięcia terminu ogłoszenia nominacji do Oscarów. Opóźnienie było wynikiem przedłużenia okresu głosowania, co miało dać członkom Akademii więcej czasu na podjęcie decyzji.  

Najwięcej, bo aż 13 nominacji, zdobyła „Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda. Tym samym hiszpańskojęzyczna produkcja jednego z czołowych twórców francuskiego kina dołączyła do grona filmów z największą liczbą nominacji w historii, obok takich klasyków jak „Przeminęło z wiatrem”, „Forrest Gump”, „Kształt wody”, „Oppenheimer” czy „Chicago”. Co więcej, „Emilia Pérez” ustanowiła nowy rekord, stając się najczęściej nominowanym filmem nieanglojęzycznym w dziejach Oscarów.  

Tuż za nią uplasowały się „The Brutalist” w reżyserii Brady’ego Corbeta oraz musical „Wicked” Jona M. Chu – oba zdobyły po 10 nominacji, co również czyni je jednymi z faworytów tegorocznej gali.

Oscary 2025: tegoroczni laureaci   

Wielkim zwycięzcą wieczoru okazał się film „Anora” w reżyserii Seana Bakera, który zdobył nagrody w kilku kluczowych kategoriach, w tym za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, montaż oraz najlepszą aktorkę pierwszoplanową dla Mikey Madison. To ogromny sukces dla Bakera, który swoją autorską wizją podbił serca Akademii i widzów na całym świecie.

W kategorii najlepszego aktora pierwszoplanowego triumfował Adrien Brody za rolę w filmie „The Brutalist”, a wśród aktorów drugoplanowych statuetki powędrowały do Kierana Culkina za rolę w „Prawdziwym bólu” oraz Zoe Saldañy za kreację w „Emilii Pérez”. Warto podkreślić, że film Jacques’a Audiarda zdobył także Oscara za najlepszą piosenkę – „El Mal”, wykonywaną przez Zoe Saldañę i Karlę Sofíę Gascón.

Wśród scenariuszy wyróżniono Petera Straughana za adaptację „Konklawe” oraz Seana Bakera za oryginalny tekst do „Anory”. W kategorii najlepszy film międzynarodowy zwyciężyła brazylijska produkcja „I’m Still Here” w reżyserii Waltera Salles’a, a wśród animacji triumfował niezwykły film „Flow” autorstwa Gintsa Zilbalodisa. Statuetkę za najlepszy dokument otrzymał poruszający obraz „Nie chcemy innej ziemi”, który opowiada o konflikcie izraelsko-palestyńskim.

W dziedzinie technicznej również nie zabrakło emocji. Oscar za najlepsze zdjęcia powędrował do Lola Crawleya za pracę przy „The Brutalist”, a nagrodę za efekty specjalne otrzymał zespół pracujący przy „Diunie: Części drugiej”, w składzie Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe i Gerd Nefzer. Najlepszą muzykę stworzył Daniel Blumberg do filmu „The Brutalist”.

Kategoria krótkometrażowa przyniosła wyróżnienia dla filmu „Nie jestem robotem” (najlepszy film krótkometrażowy), „W cieniu cyprysu” (najlepsza animacja krótkometrażowa) oraz „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze” (najlepszy krótkometrażowy dokument).

Wśród nagród za kostiumy i charakteryzację doceniono wizualny rozmach „Wicked”, gdzie Paul Tazewell odebrał Oscara za najlepsze kostiumy, a scenografia autorstwa Nathana Crowleya i Lee Sandalesa również została nagrodzona. W kategorii charakteryzacja i fryzury zwyciężył zespół odpowiedzialny za film „Substancja” w składzie Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon i Marilyne Scarselli.

Ostatnią z technicznych kategorii był dźwięk, gdzie triumfowała „Diuna: Część druga”, potwierdzając swoją dominację w dziedzinie audiowizualnej.

„Anora” – triumfujący film w cieniu kontrowersji

Film „Anora, największy zwycięzca 97. ceremonii wręczenia Oscarów, nieustannie budzi kontrowersje – i to nie tylko ze względu na swoją odważną tematykę. W obsadzie znaleźli się rosyjscy aktorzy, którzy nigdy publicznie nie odcięli się od polityki Władimira Putina. Szczególne emocje wzbudza obecność Jurija Borisowa i Marka Eidelsteina, którzy konsekwentnie milczą na temat wojny w Ukrainie.

Sytuacja Borisowa wywołała szczególne poruszenie, zwłaszcza w kontekście jego nominacji do Oscara. Aktor znany jest z występów w rosyjskich produkcjach propagandowych, a także z wizyt zawodowych na okupowanym Krymie. Ostatecznie Borisow nie zdobył statuetki, ale napięcie wokół jego udziału w filmie Bakera nie osłabło.

„Anora” to opowieść o tancerce erotycznej, która zgadza się na propozycję bogatego rosyjskiego klienta – ma spędzić z nim tydzień w zamian za 15 tysięcy dolarów. Przez pierwszą część filmu oglądamy ich beztroskie życie w luksusowych hotelach, huczne imprezy, a nawet spontaniczny ślub w Las Vegas. Jednak sielanka szybko zamienia się w dramat, gdy do ich drzwi pukają ludzie wynajęci przez rodzinę chłopaka, by zmusić ich do unieważnienia małżeństwa.

Mimo kontrowersji film zdobył pięć Oscarów, triumfując w kategoriach: najlepszy film, reżyseria, scenariusz oryginalny, montaż oraz najlepsza aktorka pierwszoplanowa dla Mikey Madison. Hollywood zdaje się jednak całkowicie ignorować problem związany z udziałem aktorów powiązanych z rosyjską kinematografią. 97. Gala Rozdania Oscarów- dlaczego wzbudziła tyle kontrowersji ?

Kinga Subda

W nocy z 2 na 3 marca rozdano Oscary – prestiżowe nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Ceremonia, jak co roku od 2002, odbyła się w Dolby Theatre w Los Angeles, a w roli prowadzącego zadebiutował komik Conan O’Brien. Kto otrzymał wyróżnienia Akademii? Co wzbudziło największe emocje podczas gali?

Rekordowe nominacje

Na początku stycznia tragiczne pożary, które nawiedziły południową Kalifornię, zmusiły Akademię do dwukrotnego przesunięcia terminu ogłoszenia nominacji do Oscarów. Opóźnienie było wynikiem przedłużenia okresu głosowania, co miało dać członkom Akademii więcej czasu na podjęcie decyzji.  

Najwięcej, bo aż 13 nominacji, zdobyła „Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda. Tym samym hiszpańskojęzyczna produkcja jednego z czołowych twórców francuskiego kina dołączyła do grona filmów z największą liczbą nominacji w historii, obok takich klasyków jak „Przeminęło z wiatrem”, „Forrest Gump”, „Kształt wody”, „Oppenheimer” czy „Chicago”. Co więcej, „Emilia Pérez” ustanowiła nowy rekord, stając się najczęściej nominowanym filmem nieanglojęzycznym w dziejach Oscarów.  

Tuż za nią uplasowały się „The Brutalist” w reżyserii Brady’ego Corbeta oraz musical „Wicked” Jona M. Chu – oba zdobyły po 10 nominacji, co również czyni je jednymi z faworytów tegorocznej gali.

Oscary 2025: tegoroczni laureaci   

Wielkim zwycięzcą wieczoru okazał się film „Anora” w reżyserii Seana Bakera, który zdobył nagrody w kilku kluczowych kategoriach, w tym za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, montaż oraz najlepszą aktorkę pierwszoplanową dla Mikey Madison. To ogromny sukces dla Bakera, który swoją autorską wizją podbił serca Akademii i widzów na całym świecie.

W kategorii najlepszego aktora pierwszoplanowego triumfował Adrien Brody za rolę w filmie „The Brutalist”, a wśród aktorów drugoplanowych statuetki powędrowały do Kierana Culkina za rolę w „Prawdziwym bólu” oraz Zoe Saldañy za kreację w „Emilii Pérez”. Warto podkreślić, że film Jacques’a Audiarda zdobył także Oscara za najlepszą piosenkę – „El Mal”, wykonywaną przez Zoe Saldañę i Karlę Sofíę Gascón.

Wśród scenariuszy wyróżniono Petera Straughana za adaptację „Konklawe” oraz Seana Bakera za oryginalny tekst do „Anory”. W kategorii najlepszy film międzynarodowy zwyciężyła brazylijska produkcja „I’m Still Here” w reżyserii Waltera Salles’a, a wśród animacji triumfował niezwykły film „Flow” autorstwa Gintsa Zilbalodisa. Statuetkę za najlepszy dokument otrzymał poruszający obraz „Nie chcemy innej ziemi”, który opowiada o konflikcie izraelsko-palestyńskim.

W dziedzinie technicznej również nie zabrakło emocji. Oscar za najlepsze zdjęcia powędrował do Lola Crawleya za pracę przy „The Brutalist”, a nagrodę za efekty specjalne otrzymał zespół pracujący przy „Diunie: Części drugiej”, w składzie Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe i Gerd Nefzer. Najlepszą muzykę stworzył Daniel Blumberg do filmu „The Brutalist”.

Kategoria krótkometrażowa przyniosła wyróżnienia dla filmu „Nie jestem robotem” (najlepszy film krótkometrażowy), „W cieniu cyprysu” (najlepsza animacja krótkometrażowa) oraz „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze” (najlepszy krótkometrażowy dokument).

Wśród nagród za kostiumy i charakteryzację doceniono wizualny rozmach „Wicked”, gdzie Paul Tazewell odebrał Oscara za najlepsze kostiumy, a scenografia autorstwa Nathana Crowleya i Lee Sandalesa również została nagrodzona. W kategorii charakteryzacja i fryzury zwyciężył zespół odpowiedzialny za film „Substancja” w składzie Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon i Marilyne Scarselli.

Ostatnią z technicznych kategorii był dźwięk, gdzie triumfowała „Diuna: Część druga”, potwierdzając swoją dominację w dziedzinie audiowizualnej.

„Anora” – triumfujący film w cieniu kontrowersji

Film „Anora, największy zwycięzca 97. ceremonii wręczenia Oscarów, nieustannie budzi kontrowersje – i to nie tylko ze względu na swoją odważną tematykę. W obsadzie znaleźli się rosyjscy aktorzy, którzy nigdy publicznie nie odcięli się od polityki Władimira Putina. Szczególne emocje wzbudza obecność Jurija Borisowa i Marka Eidelsteina, którzy konsekwentnie milczą na temat wojny w Ukrainie.

Sytuacja Borisowa wywołała szczególne poruszenie, zwłaszcza w kontekście jego nominacji do Oscara. Aktor znany jest z występów w rosyjskich produkcjach propagandowych, a także z wizyt zawodowych na okupowanym Krymie. Ostatecznie Borisow nie zdobył statuetki, ale napięcie wokół jego udziału w filmie Bakera nie osłabło.

„Anora” to opowieść o tancerce erotycznej, która zgadza się na propozycję bogatego rosyjskiego klienta – ma spędzić z nim tydzień w zamian za 15 tysięcy dolarów. Przez pierwszą część filmu oglądamy ich beztroskie życie w luksusowych hotelach, huczne imprezy, a nawet spontaniczny ślub w Las Vegas. Jednak sielanka szybko zamienia się w dramat, gdy do ich drzwi pukają ludzie wynajęci przez rodzinę chłopaka, by zmusić ich do unieważnienia małżeństwa.

Mimo kontrowersji film zdobył pięć Oscarów, triumfując w kategoriach: najlepszy film, reżyseria, scenariusz oryginalny, montaż oraz najlepsza aktorka pierwszoplanowa dla Mikey Madison. Hollywood zdaje się jednak całkowicie ignorować problem związany z udziałem aktorów powiązanych z rosyjską kinematografią. 

About The Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *